Goedemiddag leden van OGC,

Voor zover jullie nog niet op de hoogte waren van hetgeen is verspreid via de landelijke media en betrekking heeft op de volgende stap van de Corona versoepelingen, bij deze: ons clubhuis is met ingang van heden (zaterdag, 5 juni) weer volledig geopend.

Het heeft weer wat voeten in de aarde gehad; immers we verschillen voortdurend van mening met de NGF en ook deze keer kreeg ik geen bevredigend antwoord op mijn vragen. Derhalve moest ik weer uitwijken naar het Corona "crisis" team van de gemeente. Nadat eerder een uitgebreide discussie gaande was over het feit dat wij binnen ons clubhuis aan zelfbediening zouden doen - hetgeen in mijn optiek onzin is - heb ik wederom aan de gemeente kenbaar gemaakt hoe wij met ons terras omgaan en binnen koffie, thee en al dan niet alcoholische versnaperingen kunnen worden besteld.

Gistermiddag om 16.00 kreeg ik antwoord terug van de gemeente doch dit was een algemeen en voorts weinig informatief antwoord op mijn vraag. Mijn voorstel om ons clubhuis onder voorwaarden weer te heropenen werd weliswaar niet afgekeurd doch inhoudelijk kreeg ik absoluut geen reactie. Dan dus zelf maar besloten hoe wij het gaan doen. Kortom we zijn sinds vandaag weer open voor "publiek" maar daarbij gelden strikte voorwaarden en ik wil nogmaals benadrukken dat de NGF heeft aangegeven dat controles door de BOA's regelmatig zouden kunnen plaatsvinden.

Coronaregels die dienen te worden nageleefd:

• op het terras mogen 50 personen zitten, 4 aan 1 tafel en onderlinge afstand 1,5 meter van elkaar;
  • binnen mag die hoeveelheid personen ook, maar wij kunnen in verband met de beperkte ruimte zoveel mensen niet herbergen, dus ik stel voor terug te gaan naar, zoals wij dat vorig jaar hebben georganiseerd vanwege de beperkte ruimte: maximaal 30 personen, 4 of 2 aan een tafel en 1,5 meter onderlinge afstand;
  • als het gaat om de toegankelijkheid van het kantine gebouw op zich, moeten we ons nog wel steeds houden aan de reeds bekende maatregelen en ons gedragen zoals dat in andere openbare gelegenheden er ook aan toe gaat en dat lijkt mij als volgt:
  • zitten we binnen dan kan het mondkapje af maar zodra we gaan lopen mondkapje op;
  • zitten we op het terras en gaan we via de verplichte looprichting naar binnen om te bestellen, dan mondkapje op, bestellen aan de bar, contactloos betalen en via de verplichte looprichting weer aan de andere zijde van het gebouw er uit.

Dit zijn voorlopig de versoepelde regels zoals wij ze gaan hanteren. En natuurlijk komt het voor dat we gedachteloos en vanuit de gezelligheid mondkapjes vergeten en zo naar binnen gaan of dat we met 6 aan een tafeltje gaan zitten of de 1,5 meter regel uit het zicht verliezen, maar laten we verstandig zijn en elkaar gewoon daarop aanspreken. We streven ernaar om het allemaal zo goed mogelijk te doen en dat wij niet na controle van de BOAS's te horen krijgen dat we de opgelegde regels niet naleven met alle consequenties van dien.

Voorlopig zijn we behoorlijk op weg naar weer het "normale" (golf)leven, dus laten we dat zou houden.