In Nederland stappen we in 2021 over van het EGA Handicap System naar het World Handicap System (WHS). Wat betekent dit voor jou?

Het waarom van het WHS
De R&A en de USGA hebben er door de jaren heen gezamenlijk voor gezorgd dat de regels voor het golfspel en de amateurstatus voor iedereen hetzelfde zijn geworden. Maar er waren in de afgelopen decennia wereldwijd zes verschillende handicapsystemen in gebruik die elk op een verschillende wijze de handicap van spelers berekenden. Met de komst van het World Handicap System (WHS) wordt de handicap van iedere speler op dezelfde manier bepaald en dus ook overal geaccepteerd. Sommige landen werken nu al met WHS, andere volgen nog. Als het WHS in 2021 in de hele wereld ingevoerd is, kun je in alle landen qualifying ronden en wedstrijden spelen. Het World Handicap System zorgt er voor dat golfers van verschillende niveaus en uit alle landen op een eerlijke manier met elkaar wedstrijden kunnen spelen, op elke baan ter wereld.

De belangrijkste veranderingen
Weinig tijd? We vatten het World Handicap System hier eerst voor je samen. Wil je er meer over weten, lees dan door.
  • Na de invoering van het WHS gaat er in de praktijk weinig veranderen: je voert een qualifying score in en de computer berekent je nieuwe handicap.
  • … Maar op het moment dat het WHS ingevoerd wordt, krijgen de meeste spelers een andere handicap. Hun WHS-handicap zal afwijken van hun laatste EGA-handicap voor de invoering.
  • … En bij veel spelers zal “de eerste WHS-handicap” hoger zijn dan “de laatste EGA-handicap”. Dat komt omdat de WHS-handicapberekening heel anders werkt dan die van het huidige EGA-systeem.
  • Maar je kunt ervoor zorgen dat je eerste WHS-handicap een goede afspiegeling is van je golfvaardigheid en redelijk stabiel blijft. Hoe? Door nu zo veel mogelijk qualifying scores in te leveren. Want de scores die je nu inlevert, worden gebruikt voor het bepalen van je eerste WHS-handicap en ze tellen daarna vermoedelijk ook nog een tijd mee.
  • Je WHS-handicap wordt bepaald door het gemiddelde van je beste 8 “dagresultaten” over je laatste 20 qualifying ronden. Daarom is het vanaf nu belangrijk om een ronde zo goed mogelijk af te maken, ook wanneer de buffer uit zicht is. Want als een minder goede score toch deel gaat uitmaken van je beste 8 scores, dan levert een score met als equivalent 31 Stableford-punten een aanzienlijk beter dagresultaat op dan een score met als equivalent 26 Stableford-punten.
  • Je beste dagresultaten kun je beschouwen als je beste prestaties na verrekening van het een en ander, met name de moeilijkheidsgraad van de baan.
  • Je kunt je toekomstige WHS-handicap niet eenvoudig zelf berekenen, maar al voor de invoering van het WHS krijg je op je digitale NGF-pas te zien wat je WHS-handicap op dat moment is. Hierover volgt later meer informatie.
  • Na de invoering van het WHS leidt een ronde die beter is dan je handicap vaak, maar niet per definitie, tot een daling van je handicap.
  • Na de invoering van het WHS mag iedereen (ook spelers met een handicap van 4,4 en lager) qualifying ronden spelen, ook over 9 of meer holes. Ook kan iedereen na de invoering van het WHS meedoen aan qualifying wedstrijden, ook wedstrijden over 9 of meer holes.
  • Stableford als spelvorm verdwijnt niet, maar Stableford-punten zijn niet langer de rekeneenheid voor een handicapaanpassing.
  • Als je na invoering van het WHS een score invoert krijg je meteen te zien wat je provisionele handicap is (je vermoedelijke nieuwe handicap), maar pas de volgende ochtend weet je definitief wat je nieuwe handicap is. Bij extreem makkelijk of moeilijk weer, of bij een zeer makkelijke of lastige setup van de baan, kan er aan het eind van de dag een correctie op je score plaatsvinden en kan je provisionele handicap ’s nachts nog aangepast worden.
  • Als er 20 of meer scores in je handicapgeschiedenis zitten, zal je WHS-handicap bij tijdelijk vormverlies niet extreem snel stijgen. Bij minder dan 20 scores in je geschiedenis is dat wel mogelijk.
  • Een extreem goede ronde wordt beloond met een extra verlaging van een handicap.

Handicapstijgingen voor alle spelers, tot handicap 54
In het EGA-systeem kan een handicap tussen de 36 en 54 niet omhoog gaan. Pas als je EGA-handicap onder de 36 komt, kan je handicap weer stijgen, maar je handicap zal dan niet meer boven de 36 komen.

In het WHS is dat anders: alles wordt gelijk voor alle spelers. Dat betekent ook dat de handicap van een speler met handicap 36 kan stijgen als deze speler een minder goede score inlevert. De handicap van een speler wordt echter nooit hoger dan 54,0.

Wilt U nog meer weten over het nieuwe handicapsysteem ?
OGC website of www.Golf.nl/whs