Goedemiddag OGC leden,

Afgelopen dinsdagavond, 19 mei 2020, heeft onze minister president weer zijn gebruikelijke Corona persconferentie gegeven, welke in het teken stond van (uitermate voorzichtige) versoepeling van de Coronamaatregelen. Ik ben zo vrij te concluderen dat NGF updates die daaruit voortkomen zich nog veel sneller opvolgen dan de frequentie waarin hij de persconferenties houdt. Daarbij is de informatievoorziening in combinatie met de regelgeving soms niet helemaal te begrijpen, want vandaag is iets nog niet toegestaan en een paar uur later wel en weer een paar uur later weer aangepast. Helaas er is niets aan te doen en we kunnen het niet beïnvloeden, dus we moeten het er voorlopig maar mee doen. Een ding is zeker, de NGF doet continue haar uiterste best om het tij te keren.

Terugkomend op dinsdagavond, heeft dat ons weinig tot niets gebracht. Immers nadat de NGF op 18 mei nog hoopvol was dat clubhuizen begin juni weer geopend konden worden is deze hoop per dinsdagavond weer grotendeels te niet gedaan.
Dat de reguliere horeca per 1 juni heropend kan worden was op zich wel voorspelbaar en dat gaat ook gebeuren, zij het onder restricties en dat geldt eveneens voor de bijbehorende terrassen. Wij vallen niet onder de reguliere horeca en worden aangemerkt als sportkantine. Sportkantines blijven vooralsnog tot 1 september gesloten. We hadden anders verwacht maar dat werd dinsdagavond dus een desillusie. Om kort te gaan, er wordt een onderscheid gemaakt tussen reguliere (commerciële) horeca en paracommerciële horeca. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de volledigheid van vergunningen. Zoals gezegd, het clubhuis van OGC wordt aangemerkt als een sportkantine en we beschikken weliswaar over een horecavergunning doch deze is slechts (terecht) beperkt. Deze twee zaken bepalen dat wij tot de paracommerciële horeca behoren en daarbij speelt ook nog een rol dat de typering van een terras ook verschillend kan zijn en dat heeft bijvoorbeeld weer te maken met het aspect bedienen op het terras etc. Welnu het is dus kennelijk allemaal niet zo simpel en daarover heb ik gistermiddag een uitgebreid telefoongesprek gehad met Jeroen Stevens, directeur van de NGF. Hij bevestigde datgene wat ik hierboven heb beschreven en gaf aan dat de NGF heel druk bezig is om alle situaties te definiëren en te bewerkstelligen dat zowel het terras en clubhuis tegelijkertijd onder voorwaarden kunnen worden geopend dan wel dat we eerst weer gebruik kunnen maken van het terras en daar zo spoedig mogelijk heropening van het clubhuis aan kunnen koppelen. Zodra over dit onderwerp nieuws is te melden laten wij dit weten en in overleg met Jan Spiekerman (bardiensten) wordt een en ander verder geregeld. Tot die tijd is geduld het credo.

Wat wel positief is, is dat wij vanaf maandag 25 mei aanstaande de mogelijkheid tot reserveren van starttijden hebben kunnen verruimen naar 19.30 uur. Wim Bergman heeft naar aanleiding van de aanmelding van diverse vrijwilligers een rooster kunnen maken waarbij 19.30 uur de laatste starttijd wordt. Dit om met name werkenden onder ons wat meer mogelijkheden te bieden. Vooralsnog geldt dit van maandag tot en met vrijdag. Als het Wim lukt is er misschien een mogelijkheid om dit ook voor het weekend te regelen maar daarover is nog niets bekend. Overigens geldt nu al wel dat op zondag vanaf 07.30 uur een starttijd gereserveerd kan worden. De rest van de week blijft de eerste mogelijkheid om te reserveren 09.00 uur.

Daarnaast hebben wij in overleg met de wedstrijdcommissies besloten dat we op woensdag 3 juni weer van start gaan met de herenochtend en een week later op 9 juni volgt de damesochtend. Uiteraard geldt dat een en ander plaatsvindt binnen de gestelde veiligheidsregels en voorschriften en daartoe heeft Hennie Rutting in het verlengde van het OGC golfprotocol een prima handleiding geschreven welke als basis dient voor de heren- en damesochtend. De voorzitters van de heren- en damescommissie gaan de leden daarover verder informeren.

Rest mij voorlopig nog het volgende:
we zijn nu exact 8 dagen weer in de gelegenheid om een rondje te lopen. Ja, inderdaad met in achtneming van bepaalde regels, hetgeen voor een ieder wennen is en voorlopig zal blijven. Dat we allemaal stonden te stuiteren blijkt wel uit het feit dat alle dagen tot nu toe helemaal volgeboekt zijn qua starttijden en mensen inderdaad om 00.01 uur of zelfs midden in de nacht een starttijd boeken om vooral niet te laat te zijn. Denk er aan dat we nog lange tijd aan die starttijden vast moeten blijven houden, maar dat het ook zal wennen waardoor deze manier van boeken absoluut ook zal verminderen. Zeker in combinatie met verruiming van de starttijden tot 19.30 uur wordt het waarschijnlijk ook makkelijker een starttijd te bemachtigen. Probeer tevens met het reserveren van een starttijd de flight vol te boeken met 3 personen en neem contact op met iemand die mee kan lopen. Het zou zonde zijn dat veel flights onbezet blijven in de zin van slechts 1 of twee personen terwijl 3 mogelijk is. Ook dat helpt mee om iedereen zoveel mogelijk te kunnen laten golfen.

Als laatste wil ik namens het bestuur onze dank en respect uitbrengen aan alle leden voor de wijze waarop jullie met regels en beperkingen omgaan. Doordat wij ons allen aan de regels houden verloopt een dag soepel, van melden tot netjes wachten op je exacte starttijd en van toezicht tot de baan weer verlaten; complimenten daarvoor.

Met vriendelijke groet,
Ronald Verbiest