Hallo leden van OGC,

hier ben ik dan weer met een update inzake het Corona virus en dan met name naar aanleiding van de persconferentie die gisteravond (dinsdagavond 7 april) door minister president Rutte is gegeven. Ik heb inmiddels begrepen dat velen niet wisten dat er überhaupt door hem gesproken zou worden en eerlijk gezegd hoorde ik gister in de loop van de dag pas dat dit omstreeks 19.00 zou plaatsvinden.

Enfin ik hecht er bijzonder veel waarde aan jullie toch even op de hoogte te stellen van het belangrijkste in relatie tot onze club. Vanwege de onvoorspelbaarheid van het virus, hetgeen feitelijk wil zeggen de ontwikkeling en voortgang van de besmettingen en het vooralsnog hoge sterftecijfer, kan men absoluut geen uitspraak dan wel toezeggingen doen over wat ons de komende weken te wachten staat. Met name door het grillige karakter en het feit dat we nog steeds niet op een stabiel niveau zitten qua besmettingen en de afname van het aantal sterfgevallen, lijkt het er vooralsnog niet op dat de dagen na 28 april er anders uitzien dan nu het geval is.

Het feit dat er zelfs al over een 1,5 meter economie gesproken wordt, zegt al hoe ernstig de impact is van het corona virus voor onze hele maatschappij, zowel voor de individu als al het andere waar wij in de wereld mee te maken hebben. Vrij vertaald gaat er pas sprake zijn van een positieve kentering wanneer we een korte periode te maken krijgen met duidelijke afname van besmetting, opname ziekenhuis, opname IC en een aanzienlijke teruggang van het sterftecijfer.

Ik ben absoluut geen deskundige, maar dit is wat mij wel duidelijk is geworden en ik durf daar op dit moment gerust de conclusie aan te verbinden dat het na 28 april echt niet anders gaat worden dan het nu is TENZIJ...... dat schrijf ik dan maar even in hoofdletters met puntjes en ik ga er zo maar van uit dat jullie dat zelf kunnen invullen. Kortom zowel nu als de komende tijd wordt op alle fronten terughoudendheid bepleit en is extreme voorzichtigheid geboden want we zijn er nog lang niet. Ik zou dus willen zeggen: handhaaf gewoon de uitgevaardigde veiligheidsmaatregelen en ondanks het feit dat golfen momenteel uit den boze is geniet in plaats daarvan toch van het mooie weer en wees geduldig hoe moeilijk dat soms ook kan zijn.

Namens het bestuur van OGC

Ronald Verbiest.