Atalanta

Qualifying stableford wedstrijd (3 uit 5).

De wedstrijd wordt 5 keer georganiseerd; voor de competitie hoeft men niet aan alle wedstrijden mee te doen maar 3 beste scores tellen, dus vaak meedoen is meer kans. Er zijn per wedstrijd prijsjes voor de winnaars met actieve handicap. Na de 5e wedstrijd worden de winnaars van het totaal bekend gemaakt en de eindprijzen uitgereikt.

Amerikaantje

Matchplay wedstrijd voor 3 spelers; per hole zijn 6 punten te verdelen, voor de 1ste 4 punten, de 2de 2 punten en voor de 3de 0 punten.

Barracuda

Matchplay wedstrijd (soort Amerikaantje) met speciale handicap verrekening. Per wedstrijd zijn 12 punten te verdelen: de 1ste krijgt 6 punten, de 2de 4 punten en de 3de 2 punten; bij gelijke score de punten optellen en delen door aantal spelers met dezelfde score. Barracuda is een competitie van 5 wedstrijden waarvan de beste 3 scores tellen voor de eindzege. Ook per wedstrijd zijn er prijsjes.

Bestball

Een partij waarin één speler speelt tegen de beste bal van twee of drie andere spelers.

Chapman greensome

Twee spelers spelen als partner. Beide spelers slaan op elke hole af en doen daarna ieder een slag met de bal van hun partner. Vervolgens bepalen zij mt welke bal zij de hole om beurten uitspelen. Een speler slaat nooit 2x achtereen zijn eigen bal.

Eclectic

Een strokeplay wedstrijd over 18 holes. De speler kiest na afloop van de ronde: de twee beste scores gemaakt op de par 3 holes, de twee beste scores gemaakt op de par 5 holes en de vijf beste scores gemaakt op de par 4 holes.

Four ball better ball (FBBB)

In een FBBB spelen 2 spelers als partners. Ieder speelt zijn eigen bal. De laagste netto score van de partner is score voor de hole.

Foursome

Een wedstrijd (strokeplay of stableford) waarbij 2 spelers 1 bal spelen, die om beurten wordt geslagen. Ook op de afslag plaats wordt om beurten afgeslagen.

Greensome

Een wedstrijd (stableford of strokeplay) waarbij 2 spelers allebei afslaan en vervolgens kiezen met welke bal de hole wordt uitgespeeld. Deze bal wordt om beurten geslagen.

Matchplay

De speler geeft het volledige verschil in handicap aan slagen aan de speler met de hoogste EGA handicap. Bij foursome matchplay is dat de helft van het verschil van de som van de handicaps. Het maximum aantal slagen dat gegeven kan worden is 18. Op de scorekaart staat vermeld op welke holes de slagen vallen (volgens de stroke-index). Elke hole levert een + , - of 0 op.

Stableford

Per hole krijgt de speler punten, rekening houdend met het aantal handicapslagen. Bij 1 slag boven netto par krijgt men 1 punt, bij netto par 2 punten, bij een slag onder netto par 3 punten en bij 2 slagen onder netto par 4 punten, enz.

Strokeplay

Per hole wordt het aantal slagen geteld. Na 18 holes noteert de speler een (bruto) totaalscore. Na aftrek van de playing handicap ontstaat de netto score.

Super ball

Zie Texas Scramble.

Tegen par

Wanneer een speler minder slagen dan netto par over een hole speelt, dan wint hij de hole (+). Bij netto par speelt hij gelijk (0). Maakt hij netto meer slagen dan par, dan verliest hij de hole (-).

Texas scramble

Teams van 3 of 4 spelers spelen elk hun bal. Na elke slag wordt de beste bal gemerkt en ieder speelt vanaf dat punt verder totdat er uitgeholed is. Ook wel superball genoemd.