Iedere woensdagmorgen komen 50 mannen bijeen om met behulp van stokken (genaamd clubs) een klein wit of geel balletje over een groen grasveld te jagen. Doel: een klein rond gat in een glad geschoren gazon. Althans zo wordt het spel beoordeeld door de niet golfer.
Weet zo'n leken broeder veel. Heeft zo'n figuur een flauw idee van de geestelijke spanning waar zo'n woensdagmorgenheld aan bloot staat. Dat de lichte en donkere kanten van de persoon golfer tot uitdrukking komen binnen een enkele hole. Dat een golfer in de war kan raken als een flight genoot staat te kuchen. Weg concentratie! Daar heeft een voetballer of een wielrijder geen last van. Die behoeven bovendien niet te tellen. Controleren of het aantal slagen juist is ingevuld. Nooit geweten dat het tellen tot 4,5 of 6 zouden kunnen leiden tot doodslag of zelf moordneigingen of tot klachten bij het bestuur. Dat laatste wordt wel genoemd: klikken bij de kleuterjuf. Het ondermijnt daarmee het gezag van de Marker. Die is medeverantwoordelijk voor een juiste telling. Eigenlijk is golf in essentie een oefening in masochisme. Het is een sport die meer mogelijkheden en of onmogelijkheden kent als de menukaart van een chinees restaurant. De woensdaggolfer aanvaardt alle spel en menselijke ellende met een zekere berusting. Hij weet dat op het eind van de rit de koffie en de warme soep wacht. Hij neemt zich voor nu eindelijk eens de gouden regel aan te houden: je kunt niet denken en de bal slaan.
Ach ja, hoop doet leven. Bovendien tegenspoed legt de ziel en het karakter bloot, Voorspoed verbergt het. Een wijs man die woensdaggolfer!!

Hans Steenbeek.