Om de golfsport een sterke impuls te geven heeft de NGF, samen met de golfprofessionals, het 9-stappenplan ontwikkeld. Het 9-stappenplan is een golfvaardigheidstraject dat is opgedeeld in 9 handicapcategorieën (stappen), waarbij het ontwikkelen van de vaardigheid, het vergroten van de succesbeleving en het speelplezier voorop staan.

Het begint bij het eerste bezoek aan de golfbaan en gaat via de NGF Golfbaanpermissie en Clubhandicap 54, naar een steeds lagere handicap.

Hierna volgt een overzicht van het traject van beginnend golfer t/m stap 3: Naar handicap 36.

Dit overzicht bestaat uit 5 onderdelen, t.w.:

1. Eerste bezoek aan de golfbaan
  2. NGF-Baanpermissie – stap 1
  3. Golfregelexamen
  4. Clubhandicap 54 (was: GVB) – stap 2 en verwerking Qualifying Scorekaarten
  5. EGA-Handicap 36 – stap 3

1. Eerste bezoek aan de golfbaan

Zie de website van de NGF voor de brochure “Welkom in golf”.

2. NGF-Baanpermissie – stap 1

Zie de website van de NGF voor het deeltraject "Beginnen met golf – stap 1 Golfbaanpermissie".
De begeleiding binnen de club in dit deeltraject vindt plaats door de pro en het verantwoordelijke lid van de R&H Cie.

3. Golfregelexamen

Zie www.ngf.nl via de tag: Sport en Regels
de Golfregels 2012-2015 en de Samenvatting van de Golfregels en het EGA Handicap Systeem
Zie ook de website:  Golfregelexamen

4. Clubhandicap 54 (was GVB) – stap 2 en verwerking Qualifying Scorekaarten
Na het behalen van zowel de NGF Baanpermissie als het Golfregelexamen, kunnen Qualifying Kaarten worden gespeeld, uitgaande van Clubhandicap 54.
De procedure voor het aanvragen en verwerken van Qualifying Scorekaarten is te vinden in de blauwe map “Inschrijven Q-kaart gasten en leden zonder (club) handicap” bij de “Telezuil” in het clubhuis.
Het Reglement Clubhandicap 54 en de meest gestelde vragen over Clubhandicap 54 kunt u vinden op www.ngf.nl via "Beginnen met golf" – Stap 2 Clubhandicap 54.

5. EGA Handicap 36 – stap 3

Na het behalen van Clubhandicap 54 (GVB) kunt u uw vaardigheden verder ontwikkelen en uw handicap verlagen naar EGA Handicap 36. Hiervoor is vereist dat u binnen 12 maanden minimaal 3 Qualifying Scorekaarten inlevert, waarvan er minimaal 1, uitgaande van een exact handicap 36 een stableford score van 36 of hoger telt.
Bij een EGA handicap is sprake van in- en actieve handicaps. U behoudt een actieve handicap als u jaarlijks tenminste 4 Qualifying Scorekaarten inlevert, over 9 of 18 holes. Voldoet u hieraan niet, dan wordt uw handicap inactief. U kunt uw handicap dan weer activeren door tenminste 3 Qualifying Scorekaarten in te leveren.

Voor de documenten:
Zie ook  www.ngf.nl via de tags: Sport & Regels – Handicap
In Beknopte Gids van het EGA Handicap Systeem 2012-2015 is o.m. aangegeven hoe de handicap aanpassing plaatsvindt.
Op het mededelingenbord bij de “Telezuil” in het clubhuis treft u ook de “Tabel voor verandering van de Exacte Handicap” aan.
Oegstgeest, januari 2015.